Összes oldalmegjelenítés

50 év Rocktörténet - Orosháza


Orosháza könnyűzenei élete a XX.sz.második felétől

Az ötvenes évek
Orosháza város könnyűzenei élete igazából a hatvanas években kezdődött. Az 1956-os forradalom utáni megtorló korszakban nemigen volt lehetősége a lakosságnak, főleg a fiataloknak, arra hogy helyileg a könnyűzenével találkozhassanak. Elszigetelten, egy-egy helyen bukkanhattuk csak helyi kezdeményezésekre. Főként lakodalmakon, búcsúkon tünt fel néha egy-egy olyan zenekar, mely szórakoztató zenét, vagy könnyűzenét játszott. Mindenesetre az első ilyen zenekar a The Woodmen volt, mely 1959-ben alakult meg.

The Woodmen
Jelinek János volt a zenekar vezetője, aki pisztonon és trombitán játszott, Vági József gitározott, Hajdu Ferenc szaxofonozott, Czvitkó Gyula gitározott és Nédó Ernő dobolt.  A zenekar főként tánczenét játszott, de már elhangzottak pl. Shadows dalok is Czvitkó Gyula kiváló játékával. A zenekar, igaz változó felállásban, de egészen a hetvenes évek elejéig működött, és megfordultak itt olyan fiatalabb zenészek, mint Rádai András, Plenter Béla, Nádasi János, Szarvas György és Spislyák János, akik a későbbiekben válnak meghatározó zenésszé a városban. A Woodsmen a Zenés Presszó-ban, és az Ifjusági Ház-ban lépett fel, majd az Üveggygár inditásakor az Üveggyári Klub zenekara lett.  

A hatvanas évek
Kicsit változott a helyzet a hatvanas évek első felében, hiszen bármennyire is el akarta zárni az akkori politikai rendszer a nyugatról beszivárgó híreket, azok csak megérintették az ország fiatalságát, ezen belül Orosháza fiatalságát is. A tiltások ellenére egyre többen hallgatták a Szabad Európa Rádió, A Radio Luxemburg, vagy a BBC magyar nyelvű adásait, és terjedt a könnyüzene, akkor már beatzene iránti igény. Orosházán is több fiatal tanult gitározni, dobolni, és más hangszerek kezelését elsajátítani, és lassan összejöttek a baráti körök, ahol formálódtak a zenei elképzelések. Emlékszem, hogy az első "erősítő"-ket magunk fabrikáltuk, többnyire kivénhedt rádiókból, és hangszórókból állitottuk össze az erősitést, arra kötöttük rá a hangszereket. Persze ezek a próbálkozások otthon, a lakásainkon történtek hatalmas szülői ellenállások közepette. Talán ez is oka lehetett annak, hogy az ugynevezett "első generáció" tagjai a mai napig szeretik a zenét, hiszen olyan időszakban ismerkedtünk meg a könnyűzenével, amikor az szinte tiltva volt, és pont ezért izgatott bennünket. Sokunkban megmaradt ez az érzés, és a könnyüzene (legyen az beat, rock, blues, jazz, vagy folkzene) életünk végéig elkisér bennünket. Nehéz ezeket a dolgokat úgy megirni hogy a mai fiatalság meg is értse, hiszen a hatvanas évek ma már történelem, a mai zenei élettől merőben eltérő közegével. Mindenesetre elkezdődtek a helyi próbálkozások.

Musical
1960-ban Miklós Kálmán (Canám) trombitás és gitáros megalakította a Musical nevű együttest, mely 1964-ig működött, Darók József klarinétos,szaxofonista,  Nagy Lajos harsonás, Szemenyei Jenő zongorista-bőgős, és Feldmann József dobos részvételével. Játszott itt még Apáti János zongorista és Virók Mihály tenor-szaxofonos is. Mint a hengszerekből is kiderül, dixland-zenét játszottak, de sok magyar és olasz slágert is feldolgoztak. A régi Alföld Szálló tánctermében muzsikáltak, és az ott működő tánciskola házi-zenekara is voltak. A zenekar 1964-ben felbomlott, de tagjai továbbra is a zene és a művelődés területén tevékenykedtek, pl.  Nagy Lajos kultúrház igazgató lett Székutason, Apáti János pedig később zenetanárként élt és dolgozott Németországban.  1964-ben a Musical három tagjából és a The Woodmen két volt tagjából jött létre a Kék Villám együttess.    



A Kék Villám együttes
1964 körül megalakult a Kék Villám együttes, mely meghatározója volt Orosháza hatvanas-évekbeli könnyűzenei életének. A zenekart Miklós Kálmán gitáros alakította barátaival, Feldmann József dobossal, Süle Ferenc ritmusgitárossal, Szemenyei Jenő baszusgitárossal, Hajdu Ferenc szaxofonistával és Vági József orgonistával. A Kék Villám a Thököly utcán lévő 48-as Olvasó Kör-ben, vagy ahogy a köznyelv hívta a 48-as-ban játszott rendszeresen, minden hétvégén táncos bulikon szórakoztatva a fiatalokat. A zenekar magyar slágerek mellett már játszotta a Beatles, Rolling Stones, Searchers, Shadows, Kinks, Animals és más angol csapatok dalait is, igen nagy sikerrel. A zenekar egészen 1970-ig működött, és az évek során megfordult itt Nédó Géza dobos, majd amikor Szemenyei Jenő távozott, egy sor basszusgitáros is, mint Hajdu László, Vajda Mihály, Tóth Károly. A Kék Villám 1970-es feloszlása után Vági és Feldmann egy uj zenekarba lépett, ez volt a Nox.



Egyéb próbálkozások
Voltak kezdeményezések Rákóczitelepen és Szentetornyán is, de ezek a csoportok nem nagyon tudtak közönség elé lépni, lévén semmilyen lehetőség nem adódott, igy csupán otthon maguknak játszottak, és próbáltak. Ilyen kezdeményezés több helyen is volt, helytörténetileg ez nem volt fontos, annyiban azért mégis, hogy ezekből a próbálkozásokból fejlődött ki egy-egy olyan muzsikus, aki a későbbiekben már ténylegesen csatlakozni tudott a helyi zene élethez. Gondolok itt olyan zenészekre, mint Nádasi János, Plenter Béla, Kovács Ervin, Szarvas György, Vajda Mihály, és sokan mások.




Ellington – Thomastic
1965-ben a Tiszti Klubban, későbbi nevén Fegyveres Erők Klub-jában kezdett fellépni hétvégenként a Kovács Ervin vezette Ellington együttes. Ebben a csoportban Kovács Ervin gitározott, Nádassy János billentyűzött, Institóricz István dobolt, Vajda Mihály basszusgitárzott és fúvós hangszereken játszott. Később folyamatosan változott a zenekar összetétele, és játszott itt Plenter Béla gitáros, Bogdán Miklós basszusgitáros, Csapó Péter dobos, Mihály Zoltán énekes, ütőhangszeres, és mások. A hatvanas évek közepére tehát kialakult két törzshely a városban, és ezeken a szórakozóhelyeken éveken át rendszeresen minden hétvégén bulik voltak. 1967-re az Ellington együttes gyökeresen átalakult, és ekkor Csizmadia Béla vette át a zenekarvezető szerepét, és idővel nevet is változtattak. Ez a formáció volt a Dzsuvox zenekar elődje. Többször fellépett a 48-as Kör-ben az 1966-ban alakult tótkomlósi Thomastic együttes is, melyben Garay László gitáros-énekes, Csák Ernő billentyűs, Gyurkovics „Heppi” gitáros, és Pipis László dobos szerepelt (később Lovass Mihály és Pál László dobosok).


A hatvanas évek vége
Időközben a hatvanas évek közepére már eljutottunk odáig, hogy nagy ritkán eljött egy-egy zenekar Budapestről is Orosházára. Ilyen koncert volt a Flotilla zenekar fellépése a Vörösmarthy Általános Iskola (akkor III.sz. Iskola) udvarán. Az idelátogató zenekarok is egyfajta lökést adtak a helyi zenei élet további fejlődéséhez, de ilyen esemény akkoriban csak elvétve történt. A fiatalok szórakozása abban a korszakban a hétvégi „bulik” voltak, melyeken élő zenére táncoltak és szórakoztak. Az un. „szocialista kúltúra” azomban nehezen emésztette meg, hogy a fiatalság nagyon vonzódott a nyugati könnyűzenei társadalomban végbement radikális változásokhoz, és egyre többen érdeklődtek a rockzene iránt. Sokszor át kellett menni Hódmezővásárhelyre, Szegedre, Szentesre ahhoz hogy jó zenét hallhassunk, hiszen ezekben a városokban középsikolai és egyetemi klubokban zajlott leginkább a könnyüzenei élet, de ilyen sajnos Orosházán nem létezett. Természetesen a nyugati zenei trendek hatással voltak a fiatalság gondolkodására is, és nem volt meglepő hogy sokan elhagyták az országot, a jobb, szabadabb élet reményében. Azért voltak kezdeményezések a városban és környékén.

Andromeda - Etna      
Az Andromeda 1969 nyarán alakult, tagjai: Bellágh János gitár, Hopka Imre gitár, Rébék Béla basszusgitár és Nagy József dob. Rendszeresen felléptek a rákóczitelepi Vörös Csillag Kulturházban, a szentetornyai Petőfi Kultúrházban, vagy a gyopárhalmi Termelő Szövetkezet kultúrházában. Az Andromeda tagja volt még Lipták János dobos és Szamedli Mária énekesnő. 1972-ben az Andromeda átalakult és Etna néven folytatta. A dallamosabb rockzenét játszották, persze főként angol elöadók dalaival. Az Andromeda-ból Bellágh János és Lipták János maradt, és a zenekar működése alatt 1979-ig a következő zenészek játszottak mellettük: Cseszkó Sándor ének, a Csernáczki-testvérek gitárokon, Hegedüs István trombita, hegedű, billentyűk, Tóth Mihály (Göndör) orgona, Volencsik János dob, Berta Pál dob, Krivik György dob. Továbbra is többnyire Rákóczitelepen és Szentetornyán játszottak.


A hetvenes évek
Abban a korban, amikor már országszerte rengeteg jó zenekar működött, a hetvenes évek első felében, vagyis a magyar rockzene aranykorszakában érthetetlen módon Orosházán alig történt valami. A hatvanas években kezdett zenészek vagy elvándoroltak a városból, vagy abbahagyták a zenélést. Persze voltak amatőr zenekarok, de ezek is csak helyi és környékbeli sikereket arattak. Ilyen csapatok közé tartozott a  Nox, a Help (később Sirokkó), az Anonim, a Transz, a Flekk, és persze a legismertebb, a Dzsuvox.


Nox
Amikor 1970-ben felbomlott a Kék Villám együttes, annak két zenésze, Vági József és Feldmann József hozta létre ezt a zenekart Pintér János énekes-gitárossal, és Nádasi János orgonistával. A Nox 1973-ig létezett, és ezidő alatt játszott itt Nyakas Péter orgonista, Podmaniczky János gitáros, Csizmadia Béla basszusgitáros, Hajdu Bertalan dobos és Benkő Péter énekes. A zenekarnak a Petőfi Kulturházban volt a „főhadiszállása” ahol számos jó műsort adtak. 1973-tól a Nox volt zenészei a Tiszti Klub házi-zenekarában folytatták pályafutásukat. 


Help - Sirokkó
A Help 1970-ben alakult, törzshelyük az ecetgyári klub volt a Bajcsy-Zsilinszky utcán. Itt Nagy György, Csarejs János és Makai Bálint voltak a gitárosok, Békési János dobolt és Piros Lajos énekelt. Ők már felléptek más településeken is, és bemutatkoztak a Mezőkovácsházi Beat Fesztiválon is. A Help-ből jött létre 1973-ban a Sirokkó zenekar, mely aztán változó felállásban, de 15 éven át működött egészen 1988-ig. A Sirokkó zenekarban játszottak: Nagy György (gitár), Csarejs János (gitár), Makai Bálint (basszusgitár), Imre Lajos (gitár) és Nagy József dob, később Láposi Attila, Rajki József, Berta Pál, Tóth Zoltán dobosok, Tóth Mihály (Göndör) orgonista, Litauszki György és Urbán György gitárosok. A zenekar az orosházi Vas-Műanyag KTSZ zenekara volt, de felléptek a környező településeken, így Nagyszénáson, Mezőkovácsházán és Csanádapácán is. A Sirokkó már saját dalokat is készített, egyébként a dallamosabb, Slade, Sweet, Creedence Clearwater-féle irányvonalat követték.   



Szintén a hetvenes évek legelején alakult az Anonim nevű zenekar, mely főleg Gerendáson, Szentetornyán és Orosházán lépett fel rendszeresen, és 1970-1975 között legalább öt néven voltak ismertek. Először Anonim, majd Margó-Group, aztán Wool, Tears, végül Horoszkóp néven játszottak. Ezeknek a csapatoknak fő mozgatói Tóth János gitáros-énekes, és Tóth Tibor gitáros-énekes voltak. Egy csomó zenész megfordult itt, mint Volencsik János, Berta Pál, Lipták János, Nagy József dobosok, Süle Imre, Kovács Ferenc, Sipos Károly, Ambrus Géza basszgitárosok, Farmosi Gyula, Kőrösi László gitárosok, Tóth B.Tibor (Litorál) orgonista.  



A Dzsuvox zenekar
A zenekar 1968 nyarán alakult, és korszakának első felállásában számos zenész szerepelt benne. A kezdeti tagok: Szula János, Bánfi Antal, Abonyi Zoltán, Sándor László, Tóth Mihály, Verebélyi Vilmos. A csapat Orosházán, Nagyszénáson és Békéscsabán lépett fel rendszeresen. Különösen jól szerepeltek a Mezőkovácsházán rendszeresen megrendezett fesztiválokon. Az első korszakuk 1974-ig tartott, és sok tagcsere történt, játszott itt Dénes Gyula, Plenter Béla, Szemenyei László, Göttler Vilmos,Falusi László és Csizmadia Béla. 1974-től 1976-ig tartott a zenekar második korszaka, ekkor már saját dalokat is irtak, és szerepeltek az 1975-ös Orosházi Beatfesztiválon is. Ekkor már Csizmadia Béla vezette a csoportot, és jászott itt Putnoki István, Abonyi Zoltán, Rubovszki János, Falusi László, Geéb Lajos, Salamon Ferenc, Jónás János, Rigó János. 1976-ban szerepeltek az országos KI-MIT-TUD műsorában is „Éjjel” című dalukkal. A zenekar a nyolcvanas évektől kezdve fokozatosan a vendéglátói zenében tevékenykedett.


Transz - Flekk
A Dzsuvox működése közben 1970-ben Csizmadia Béla és Plenter Béla létrehozott egy csapatot Transz néven, ebben kettejükön kívül Podmaniczky János gitáros és Pipis István dobos szerepelt. Saját dalokat is írtak, és egész Békés-Megyében ismertek voltak. 1973-ban Csizmadia és Podmaniczky Flekk néven vitte tovább a zenekart, Nyakas Péter orgonistával és Hajdu Bertalan dobossal. Stilusukban a soul hangzású rockzene dominált, két évig működtek.


Az Orosházi Beat Fesztiválok
1972-ben vetődött fel az ötlet, hogy a Petőfi Művelődési Házban Beatfesztivált rendezzenek, ami aztán hagyomány lett a városban. Ezen az eseményen szinte majdnem minden alkalommal fellépett helyi együttes is a számos más városból ideérkező zenekar mellett. Előszöt a Nox volt a résztvevő, majd 1975-ben a II. Fesztiválon a Dzsuvox. A 76-os fesztiválon tünt fel egy nagyon tehetséges és egyéni gitáros, Rakovics István, aki különdijat kapott kiváló játékáért. Ő később a megalakult jazz-klubban tevékenykedett, majd Szegedre költözve tovább zenélt, és önálló lemezeket készített, valamint zenetanárként dolgozott. Ezen a III. fesztiválon lépett fel az Ördögszekér és a Dzsuvox (immár másodjára). A IV. Orosházi Beat Fesztivál-t 1978-ban rendezték meg, és ezen a Dzsuvox és a Spektrum léptek fel.

Alfa 4
1974 és 1976 között működött az Alfa 4 nevű zenekar, melyben Király Béla orgonista, Rácz László gitáros, Godáts Dénes basszusgitáros és Musztafa László dobos, később Vida László basszgitáros és Godáts Aurél énekes szerepelt. Ők a néha a Művelődési Házban, az Ifjusági Házban, és az Ujkígyós-i kulturházban játszottak általában blues-rock zenét.


A hetvenes évek második fele
A hetvenes évek közepe táján a városba látogató zenekarok szolgáltatták Orosháza fiatalsága számára az igazi szórakozást. Az évek során játszott Orosházán a P.Mobil elődje a Gesarol, a Pannonia, melyben Radics Béla, a magyar rockzene koronázatlan királya is szerepelt. De fellépett itt az Illés, az Omega is.

Helyi kezdeményezések továbbra is csak csekély számban történtek. Ilyen volt az 1976 és 1978 között működött Teenager nevű formáció, melyben a Krivik-testvérek játszottak. Krivik Sándor gitározott, Krivik György dobolt, Molnár János és Fehér Béla gitározott, Pavló Ferenc basszusgitározott, és játszott velük később az orgonista Tóth B.Tibor (Litorál) is. Dallamos hard-rockot játszottak.

A hetvenes évek második felében egy Pleskonics András, "Plesi" nevű fanatikus jazz-rajongó addig-addig küzdött, míg a Művelődési Házban létrehozta az orosházi Jazz Klub-ot. Igaz hogy nem túl sok tagja volt a klubnak (ugy kb 70) de rendkivül jól működött, és ez a klub volt az mely idevarázsolta a városba a magyar jazz-élet akkori legjobb képviselőit. Fellépett itt Gonda János, Szaniszló János, Másik János és sokan mások. Ez volt az az időszak, amikor az East együttes gyakran fellépett a Művelődési Házban. A hetvenes évek végén az Angliából hazatért fanatikus lemezgyűjtő Mihály Zoltán indította el az akkori "Piros" Presszóban rendszeresen megtartott rock-diszkót Rock Panoráma címmel. Hála az akkori vezetőnek, Metálné Magdika Néninek minden hétvégén kemény bulik zajlottak ebben a presszóban, mindaddig míg a hatóság közbe nem lépett, és leállítatta az egészet. Azért majdnem egy évig működött ez a rock-diszkó. Az első orosházi rock-DJ Mihály Zoltán a hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején a Tótkomlós-i Spektrum zenekarban énekelt, és néha Orosházán is felléptek. A Rusznák György-vezette Spektrum-ban kezdte pályafutását az a Mészáros Rudolf gitáros, aki később a szegedi Isis-ben játszott, de szerepelt egy ideig a Szikora Róbert-vezette ER-GO-ban is. A Spektrum további tagjai voltak: Ujvári István (fúvóshangszerek), Kovács „Kokesz” János (dob), Osztroluczki Barnabás (basszus). A Spektrum-ból néhány tag egy fiókzenekart hozott létre, ez lett az Alibi. Itt Rusznák György, Mihály Zoltán, Tóth Zoltán, Lázár Péter, Garai Péter játszott. Az Alibi később, a kilencvenes években megujult és ismét működött. A hetvenes évek végén létezett kb. két évig a SEW nevű együttes, melyben Zsoldos István (basszusgitár), Stadler Ferenc (gitár), Balázs János (gitár) és Holecska Lajos (dob) szerepelt. Főként a volt ecetgyári klubban (ujabb nevén Uj-Élet TSZ Kultúterem) játszottak hétvégenként.


A nyolcvanas évek
A nyolcvanas években egy uj generáció jelentkezett a zenei életben is. A városban sajnos továbbra is pangott a zenei élet, de azért voltak próbálkozások. Ilyenek voltak a hetvenes években indult Beat Fesztiválokat felváltó Rock Fesztiválok is. Ezeken aztán olyan helyi zenekarok is bemutatkozhattak mint a Czári Balett, a Vizió, a Manhattan, majd később a Charlotte és a B.E.

Valahogy Orosháza városa sosem volt „vevő” a könnyüzenére, ezért mint a hetvenes években, a nyolcvanas években is inkább a környező városokban, és településeken volt komolyabb könnyüzenei élet. Ilyen hely volt pl. Tótkomlós is. Orosházán megalakult a Block együttes, és ujabb próbálkozások történtek az élő-fellépések „feltámasztására”. Ilyen hely volt a Talon nevű kocsma, melyet kissé átalakítottak, és itt rendszeresen feléptek helyi zenekarok. 



Block - Alibi
A zenekar a kilencvenes évek legelején alakult, és blues rock zenében utazott. A zenekar tagjai voltak Adamik János és Farkas Tibor gitárosok, Ulrich József basszusgitáros-énekes-harmonikás és Zsedényi Péter dobos-basszusgitáros. Amiért kiemelkedett ez a csapat a többi közül, az a tény, hogy ők szorgalmazták hogy létrejöjjön az első „blues-kocsma” a városban. Ez volt a Talon, ahol aztán a Block rendszeresen fellépett, később más bandák is játszottak itt. A Block volt az első zenekar, mely Orosháza testvérvárosában Nagykárolyban (Románia) is fellépett. A Talon kb.két éven át működött mint koncert-hely, és itt jöttek össze a későbbi időben alakuló helyi zenekarok tagjai is. Játszott itt pl. a Kulturális Szemle vagy az Angels is. A Block együttesben szerepelt még Hegedűs Zoltán (fuvola, szájharmonika, gitár, ütősök), Kugyela Eörs (gitár) és Lénárt Ferenc (szájharmonika), György Mihály (ének) és Sárecz Viktor (dob). A Block együttes átalakult amikor Lázár Péter érkezett a csoportba, és ettől kezdve mint Alibi léptek fel a Talon-ban.


A kilencvenes évek
A kilencvenes évek legelején, a rendszerváltás után volt egy helyi rádió, a Rádió 47, és ott minden vasárnap volt hallható a Rock Panoráma műsora, melyet az Ellington egykori zenésze szerkesztett. Majdnem egy éven át felhangzott a műsor szignálja, de aztán uj tulajdonos került a rádió vezetésébe, és a rockenét "elfelejtették". A kilencvenes években ismét jött egy uj generáció, mely már a friss, modernebb és egyben merészebb hangzásvilágot képviselte. Ez volt az alternativ korszak, és Orosházán ekkor alakultak olyan zenekarok mint a  már említett Kulturális Szemle, a Charlotte de Harlotte, a First, vagy az Angels. 1993-ban próbálkozás történt a Talon feltámasztására, és egy jó ideig a Rusznák György gitáros-énekes vezette Spektrum Blues Band játszott itt. (Rusznák György, Ulrich József, Adamik János, Asztalos Andor). Játszott itt még az Ex-Block is mely a régi Block zenészeiből jött létre,  tagjai: Farkas Tibor, Sárecz Viktor, György Mihály, Násztor Róbert, Fejes Péter. A Talon presszó a későbbiekben Sasfészek, majd Cápa Söröző néven működött tovább, de rock és blues-koncertek már csak alkalmanként voltak a terítéken.

Dili-Dal együttes

Orosháza könnyűzenei életében mindenképpen komoly szerepet játszik 1986 óta a Dili-Dal együttes, mely elsősorban az egészen fiatal korosztályt, a gyerekeket célozta meg muzsikájával. Állandó résztvevői minden gyerek-műsornak hosszú évek óta. A zenekar felállása többször is változott az évek folyamán, a kétezres években leginkább a Béres Enikő (ének), Fehér Béla (gitár), Zimányi József (gitár), Asztalos Andor (dob), Feldmann Tibor (billentyűk) Verasztó Attila (basszusgitár) felállásban játszik manapság. Műsorunkban kezdettől népszerű előadók dalai szerepelnek mint, Halász Judit, Bojtorján, 100 Folk Celsius, Eszményi Viktória, stb. Céljuk továbbra is a gyerekek szórakoztatása maradt. Az együttes több száz sikeres műsorral a háta mögött, ma is a gyerekek kedvenc zenekara Orosházán.

Kulturális Szemle együttes
1990 és 1998 között működtek Orosházán, Délkelet-Magyarországon. Stílusuk a punkrocknak az alter és indie irányzatokkal határos ága. A zenekarban Kugyela Eörs gitározott, Feldmann József dobolt, Széplaki Imre basszusozott és Fejes Péter énekelt. Ebben az időszakban országszerte felléptek számos klubban és fesztiválon, közben pedig technikai és anyagi lehetőségeik függvényében rögzítették felvételeiket. Két alkalommal miniturnén vettek részt Franciaországban és Belgiumban, külföldi kapcsolataik révén világszerte több válogatáskazettára kerültek fel számaik, melyeket szerte a világon terjesztettek. Itthon a műfaj sok (azóta) neves előadójával léptek fel közösen, többükkel ma is jó kapcsolatot tartanak fenn. Kétségtelen, hogy az Orosházi zenekarok közül a Kulturális Szemle érte el a legnagyobb sikereket, hiszen országosan ismert csapat voltak. Működésük során számos önálló műsoros kazettájuk jelent meg, majd 1998-ban bemutatkozó albumuk is.



First együttes
A First a kilencvenes évek közepén alakult Orosházán. A korai felállásban Leszkó Róbert (gitár), Melega Krisztián (ének), Pintér Tamás (basszus) és Sárecz Viktor (dob) szerepelt. Valójában a Charlotte de Harlotte nevű csapat utódjának számít a banda. Előbbi főleg külföldi alternatív nótákat nyomott, de ebbe lassan beleuntak, saját dalokat akartak, és 1996-ban a Charlotte de Harlotte megszünt, helyébe a First lépett.  Az akkori Kétárbócosban mutatkoztak be, mely a post-punk és az alternatív zenét kedvelők „főhadiszállása” volt, majd rendszeres fellépéseiket a Cápa Sörözőben tartották (volt Talon). Két év után már nemcsak Orosházán léptek fel, hanem a környező városokban és településeken is. A kilencvenes évek vége felé tagcserék jöttek, Pintér Tamás helyére Ullrich József (Öcsi) került, míg Sárecz Viktor dobost Asztalos Andor váltotta. Fokozatosan változott zenéjük, ez a fiatalabb uj tagoknak és a vokalista lányoknak is köszönhető volt. Ebben az időszakban játszott velük Feldmann Tibor (billentyűk) és  a volt-Kulturális Szemle gitárosa Kugyela Eörs is. Később ujabb tagcserék jöttek, Albert Zoltán lett a basszusgitáros és Béres Enikő énekesnő is ekkoriban érkezett. Zenéjük jócskán megváltozott, a keményebb rockhazásoktól lassan távolodtak. Rengeteget léptek fel, majd az alapító Leszkó Robert 2007-ben kivált, helyére Bagaméri András gitáros lépett, és Berki Lilla énekesnő is ekkor játszott a zenekarban. A ma is működő First a
Béres Enikő (ének), Melega Krisztián (ének), Albert Zoltán (basszus), Asztalos Andor (dob), Feldmann Tibor (billentyűk), Bagaméri András (gitár) összeállitásban sok sikeres bulit játszik Orosházán és más városokban is.



A 2000-es évek, napjaink
A kétezres évek első felében a helyi próbálkozások viszonylag csendben zajlottak, az állandóan változó First-ön kívül nem volt kiemelkedő zenekar a városban. A kétezres évek második felében mintha valami megmozdult volna Orosháza könnyűzenei életében, hiszen szokatlanul sok amatőr együttes alakult, és bontogatta szárnyait, csak ezekről a zenekarokról sajnos jó ideig nem sokat tudhattunk, mert nem nagyon volt bemutatkozási lehetőségük. Aztán lassan valami megmozdult, megalakult a Folkográfia, mely egy hagyományőrző egyesület „saját” csapata volt, és a felújított Petőfi Művelődési Ház-ban is egyre gyakrabban hallhattunk könnyüzenei eseményekről. 2009-től kezdve minden évben megrendezésre került a Rockvetélkedő, mely játékosságával, derüs hangulatával ma már része a helyi könnyüzenei életnek. Az uj évezred első évtizedében olyan zenekarok jöttek létre, mint a Bad Dolls, a Délibáb (majd Jammy), a Nézőpont Kérdése, a megujult Vízió, a Taurus Memorial Band, a Neander, a Black Band, a Methexis, a Revízió, a Mr.Shame, a Relax, a Kon Tiki, a Rock Me Right és nem utólsósorban az Örökség.   

2010-ben megalakult az Orosházi Rock És Blues Egyesület, melynek tervei között szerepel egy Rock-Blues Klub megnyitása, elősegítve a helyi zenekarok bemutatkozását. Egyszeriben számos uj, vagy „régi-uj” zenekar mutatkozott be a rendszeressé váló nyári fesztiválokon, és ugy néz ki jelenleg, hogy esély van Orosházán arra, hogy a könnyűzenének elismert helye legyen a művészetek palettáján.      

Befejezés
A beat és rockzenének mindig is voltak és lesznek olyan alakjai, akik sosem váltak, vagy válnak népszerűvé, de fanatikus és szenvedélyes zeneszeretetükkel részesei a könnyüzene nagy családjának. Ha nem is alakítottak komoly zenekarokat, de „magányos farkas”-ként mégiscsak formálói és egyes esetekben inspirálói voltak más, később sikert aratott zenészek játékának, így közvetve, de hatással voltak az orosházi könnyűzenei életre. Következzen néhány példa az ilyen és hasonló muzsikusokról. Szarvas György gitárosnak soha nem volt önálló zenekara, otthon nyűtte a gitárját napi 4-6 órán keresztül, és ha adódott alkalom, tudását nyilvánosan is bemutatta. Rendkivül sokoldalú volt, mindent játszott, jazzt, bluest, beat-et, rockot, és a hetvenes évek legelején volt egy alkalmi formációja, mellyel Salgótarjánban, Budapesten, Tótkomlóson és Hódmezővásárhelyen is "beugrott" egy egy zenekar koncertjének szünetében, mert akkoriban még voltak szünetek is a bulikon. A mai napig foglalkozik a zenével, igaz már csak napi 1-2 órában. Pécsi Béla orosházi fiatalember műszerész lévén, saját erősítőket gyártott, és maga is gitározott otthon, és ezekre a gyakorlásokra számos haver és barát is beszállt. Lelkes amatőr volt, aki alig húszévesen elhagyta az országot, ma már Amerikában él családjával. Nádasi János kiváló orgonista volt, virtuóz játéka már 16 éves korában kitünt, és nem is véletlen hogy több orosházi zenekarban is játszott, majd ezek után profi zenésznek szerződött és Svédországba ment, ahol különféle szórakozóhelyeken, hajókon, bárokban lépett fel és dzsessz-es játékával sikereket aratott, ő a kivétel. A Krivik-testvérek a hetvenes évek eleje óta imádják a rockzenét, maguk tanultak gitározni, dobolni, és zenekarokban is szerepeltek (Etna, Teenager). A mai napig életük része a rockzene. Hetényi László gitáros is régóta játszik, több zenekarban is fel-felbukkan, és a mai napig aktiv. Balogh Endre (Dákó) egy rendkivül agilis gitáros, aki már tizenéves kora óta játszik hangszerén. Volt néhány zenekaralakítási kisérlete, de nem nagyon jött össze semmi, viszont állandó résztvevője volt minden könnyűzenei eseménynek, ami Orosházán történt. És akkor itt zárjuk le az emlékezés csatornáit, mert számos nevet kellene felsorolni, akik a hatvanas-hetvenes években, és a későbbi évtizedekben a "nagy család" részesei, tagjai voltak.
 

Ez a visszaemlékezés mintegy ötven évet foglal magába, és ezúton kérünk elnézést azoktól a zenészektől és elöadóktól, akik kimaradtak ezen összeállításból, hiszen a teljességre való törekvés sokkal hoszabb kutatómunkát igényel, talán a jövőben ez is megtörténik. E sorok írója is elkötelezett a zene irányába, hiszen kilenc éves kora óta (az ötvenes évek vége) foglalkozik a könnyűzenével, mondhatni egyidős a rock-al. Hatalmas lemezgyüjteménnyel, szakirodalommal rendelkezik, és maga is megpróbálkozott ismereteinek összefoglalásával, több-kevesebb sikerrel, ez az összeállítás is ezek közé tartozik.


Mihály Zoltán
Orosháza 2011.